SFO: Uke 39 - 2012
by lovaasen.no on September 28th, 2012

Tredje siste dagen i september 2012 er godt i gang i skrivende stund. Fortsatt henger mesteparten av lauvet på trærne, og lager fargespill uten like. Egentlig en merkelig høst sånn sett, med utrolig lite vind – foreløpig…. Uka på Løvåsen har vært kjempeflott – ja faktisk helt «Fabelaktig»! J

Mandag starta vi med ostesmørbrød til lunsj da vi ankom Løvåsen. En stor «bakke» ble satt til livs av sultne kropper – nydelig! Deretter var det klart for «full spiker». På planen stod det frisbee-golf. Vi la rocke-ringer utover minibanen, og starta på runden med frisbee. Så var det om å gjøre å treffe med frisbeen i ringene. Vi kasta etter tur, og jo nærmere vi kom ringene jo lettere ble det. En kjempeivrig gjeng som holdt på, og gjengen ble bare større og større etter hvert som aktiviteten fenga flere. Morsom og stilig aktivitet, som vi kommer til å ha på planen flere ganger – både sommer og vinter! Ellers ble det tid til både sykling, fotballsparking og klatring. En lystig og god gjeng som kosa seg masse.

Tirsdag var det tid for bursdagsfeiring. Noa TP ble feira som seg hør og bør. Til lunsj hadde han valgt hjemmelaga pizza, og skal si det gikk ned på høykant. Til aktivitet valgte han «Bulldog», der vi brukte den gigantiske grønne ballen vår. En kjempestor gjeng samla seg på krøllgressbanen, og kosa seg skikkelig med leken der. Det ble også ei økt med ordinær fotball på en gjeng som ønska det. 3.klassingene gledet seg til høstens store happening for dem – overnatting ute i lavvoen!!! Dermed så var det tid for rydding og klargjøring av området, slik at de skulle få det koselig. På kvelden troppa 9 spente og glade 3.klassinger opp til overnatting på Løvåsen. Sekk, soveposer, liggeunderlag og klær var medbragt. Vi fyrte opp bålet umiddelbart, slik at det var klart til kos. Så gikk vi i gang med aktivitetene – kjøring med mini-atv og luftgeværskyting. Samtlige fikk prøvd begge aktivitetene gjentatte ganger, og det var en særdeles munter og lystig gjeng vi hadde sammen med oss. Kl 20:30 var det klart for mat. Grilla pølser og hamburgere, etter ungenes eget valg. Deretter var det klart for dessert – popcorn poppet i panna på bålet. Skikkelig godt var det – noen litt svidde, men det fikk stå sin prøve. Kl 22 var det tid for kveldsstell, og toalettsakene ble tatt med bort på Kilkamhuset for tannpuss og litt vask. Deretter bar det rett i soveposene. Der ble det noen minutter med litt prating og rollelek, før vi lot natteroen senke seg. Før klokka hadde passert 23 sov alle små kropper godt i soveposene sine. Og det gjorde de hele natta. Noen hadde korte toalett-besøk i løpet av natta, men alle sov til så å si kl 07:00 – noen faktisk til kl 07:40. Suverent! Deilig å sove i en varm sovepose ute i telt. Når alle var våkne og kommet seg i klærne, så var det tid for frokost. Vi dekket på «kjøkken-øya» på kjøkkenet, med brød, pålegg og juice. Så kosa vi oss i en god halvtime med deilig frokost. En skikkelig kjempegjeng å ha på overnatting!

Onsdag og høstferie! Dermed var det klart for full dag igjen på Løvåsen. Vi starta dagen innendørs, med lesing, pusling, brettspill og frilek i gymsalen. Deretter bar det ut i fin-været. Der kosa vi oss med litt variert aktivitet. Noen pussa litt på høst-kunstverkene våre, andre kosa seg med ballspill og noen igjen sparka fotball. Vi rydda også litt lauv og kvister rundt på området. I 100-meterskogen viser det seg at vi har besøkende. Flere hester går på beite i ei inngjerding der, så da bare måtte vi gå opp på besøk. Skikkelig flotte og tillitsfulle dyr, som satte stor pris på besøk fra oss. Til lunsj denne dagen serverte vi  børdmat og pålegg. Masse deilig kos i skikkelig nydelig høstvær.

Torsdag var det tid for utflukt igjen – til Fabelparken på Rolløya! Buss charteret non-stop fra Løvåsen til fergeleiet på Stangnes. Avgang 09:35 og fergeavgang 10:15. Med 32 SFO-unger, 6 barnehage-barn og 8 voksne bar det av sted. Sekkene pakka med mat, drikke, klær og ved. Værgudene velsigna oss med et fantastisk vær på turen. Noen få av ungene hadde besøkt parken tidligere, mens alle vi andre var veldig spente. En fantastisk flott park venta oss da vi ankom, etter en liten gå-tur fra fergeleiet på Sørrollnes. Et gigantisk syn møtte oss med et svært klatretårn. Rundt omkring små koselige grillbuer og bålgruer. Mens vi rekognoserte området litt, heiv vi oss rundt med bål og matlaging. Utallige pølser ble grilla på bålet og fortært av sultne mager. Deretter var det klart for action! Noen små geiter gikk i ei inngjerding og kosa seg, og ble veldig nysgjerrige på oss besøkende. Dermed var det plutselig fullt av ivrige barnehender som samla grønt friskt gress til de 4-beinte. Så var det tid for å bestige klatretårnet. Tau, bjelker og tuneller i alle størrelser og varianter – og alt fikk vi testa og prøvd utallige ganger. Noen av ungene hadde vel knapt beina borti bakken fra vi kom til vi dro igjen….kjempebra! En suveren dag for både små og store, og midt i blinken for oss aktive sjeler. Når en har det morsomt, så går jo tida så fort. Plutselig var det tid for opprydding og samling for avgang hjem igjen. Tror nok at mange kan tenke seg tur tilbake dit igjen! Etter fergetur til Hinnøya igjen, stod bussen klart til henting og hjemkjøring av oss alle mann. Mange slitne kropper, som hadde sånn smått problemer med å holde øyne åpne på hjemturen. J

Fredag og straks helg igjen! Litt nedgang på antall unger denne dagen, siden det er siste dagen i høstferien. Men vi kosa oss nå vi som var her. Etter en rolig start på dagen innendørs, så trakk vi ut i turklærne. Med på turen hadde vi bøtter – målet var litt sopp-sanking. Vi gikk på kryss og tvers i granskogen ovenfor idrettsplassen. Jaggu fant vi ikke en del sopp. Der er vi på upløyd mark, slik at målet var å sanke flest mulig sorter, for så å finne ut av type og spiselig eller ikke når vi kom ned til Løvåsen igjen. Etter et par timer vendte vi ned igjen, men 2 nesten fulle bøtter. Godt jobba! Nede venta lunsjen på oss – deilige nystekte vafler, med brunost på for de som ønska det. Deretter var det tid for sortering av sopp. Vi studerte oppslagsverket vi har på sopp, og sammenligna med det vi hadde plukka. Noen var godt spiselige – kantareller, store, gule og fine! Så nå har vi tatt første steget i vår sopp-utdanning, og herfra går det bare oppover. Ellers kosa vi oss rundt på området, med frilek, før det var tid for henting og buss hjem.

Ei særdeles flott og innholdsrik uke er nå slutt, og vi tar alle sammen helg med god samvittighet.

Ha ei fortreffelig helg, og vel møtt igjen til nye sprell på mandag her oppe på Løvåsen!