SFO: Uke 20 - 2012
by lovaasen.no on May 20th, 2012

Midten av mai er passert, og vi har feira grunnlovsdagen med brask og bram i et nydelig vår-vær! Her oppe på Løvåsen sprer vår-aktiviteten seg skikkelig, og vi har hatt ei flott og produktiv uke.

Mandag starta vi uka med litt nedbør, men ikke verre enn at vi hadde flott utendørs allikevel. På lunsj-menyen stod det tomatsuppe med makaroni. Vi kosa oss med maten borte ved leirplassen vår, før vi satte i gang med dagens aktivitet. Vi hadde dedikert første del av uka til Rusken-aksjonen 2012. Det betyr at vi rydder rundt i nærmiljøet vi holder til i. Denne dagen stod området rundt på Løvåsen for tur. Vi delte oss i grupper og fordelte oppgaver, før vi satte i gang. Og du store milde måne for en innsats! Ungene formelig løp rundt på plassen og rydda. Småbusker, greiner, materialrester, staur, søppel, paller – ja alt som lå der det ikke skulle være blei flytta på!! Søppel gikk i containeren, stauren blei samla ved strøsand-bingen, materialrester og busker ved utmarksporten og brukbar material bak kiosken ved leirplassen. Svusj, så var hele området rydda i en fei! Strålende innsats av samtlige!!

Tirsdag var det dag 2 i Rusken-aksjonen 2012. Vi hadde vært hos kommunen og henta arbeidshansker og søppelsekker. Med ferdigsmurt matpakke i sekken, henta vi ungene på skolen. I år gikk 17.mai-toget fra Kilbotn til Kila skole, og da hadde vi lyst til at det skulle være rent og pent langs tog-ruta. 3.klassen tok dermed med seg niste-pakke, arbeidshansker og søppelsekker, og starta rydding fra skolen i retning Kilbotn. En skikkelig ivrig gjeng la av garde, og plukka søppel så det suste etter. Omtrent midtveis stoppa vi i et buss-skur og inntok nistepakken, før vi fortsatte videre. Når gang- og sykkelstien tok slutt, delte vi oss på 2 oppgaver. Den ene halvparten av gruppa plukka søppel, mens den andre var trafikk-politi. Etter ei stund bytta vi på oppgavene. Viktig at noen følger litt med på trafikkbildet, slik at vi ikke opplever ulykker når vi ferdes langs veien. Vi plukka helt til siste bosetting i Kilbotn. Etter 2 små timer var i ferdige og vel fremme på Løvåsen. 1. og 2.klasse tok bussen fra skolen til Kraftstasjonen. Derfra gikk de ned til Kilbotnveien, og starta søppelplukking langs Kilkamveien opp til Løvåsen etter å ha satt til livs medbragt niste-pakke. Utrolig hvor mye rart en finner, ganske så fantastisk hva folk kan finne på å kaste fra seg i naturen. Vi fant bl.a. et kabinett til stasjonær PC og en bensintank til båt! Vi takker ungene for en utrolig flott innsats, og kan med stolthet si at vi virkelig har bidratt til et rent og flott nærmiljø!!!

Onsdag skinte sola fra bortimot skyfri himmel. Siden vi hadde lagt ned en så fantastisk innsats på rydding de 2 foregående dagene, så kunne vi la ryddeplanene utgå denne dagen og heller nyte den til det fulle i godværet. Kjøttdeig og ris ble servert ved leirplassen, og ungene spiste rubbel og bit. Masse deilig lek prega området denne dagen. Fotball, hyttebygging, taubanen, sykling, rollelek, klatrenettet og klatring i trærne – ja en aldeles herlig og nydelig dag!!! Noe for enhver smak, og vi voksne gikk bare rundt og smilte og kasta oss med i den deilige leken. Deilig å kjenne at vi også kan lette litt på antrekket, når varmegradene beveger seg godt over 10 plussgrader. Da er alt som har med vinter og vinterantrekk raskt glemt!

Torsdag og grunnlovsdag for Norge og det norske folk! Hipp hipp hurra!!!

Fredag og ukas høydepunkt på Løvåsen. Tur til leirskolen på Grøtavær!!!  Fra kl 0700 til 0715 møtte over 40 spente unger opp ved Rema 1000 Kilamyra, med sekkene pakket og klare til avgang. Vi hadde leid buss fra Boreal som skulle frakte oss utover, og lagt inn ønske om at vår soleklare favorittsjåfør, Sivert Eriksen, skulle kjøre oss. Ønsket ble innvilget!!! Bussturen gikk raskt, det samme gjorde fergeturen over Toppsundet. Før vi visste ordet av det hadde vi kjørt gjennom Grytøyas 2 tunneler, og var vel fremme på Grøtavær Leirskole. Det ble vi tatt i mot av Heidi Holm, som skulle være vår aktivitetsleder gjennom dagen. Vi delte oss inn klassevis, og gjorde oss klare til første aktivitet – klatring og rappellering. Klatreveggen målte 11 meter høy!!! Vi gikk gjennom sikkerhetsutstyret og fikk innføring i hvordan vi skulle oppføre oss i og ved klatreveggen. Alle fulgte lydhøre med når Heidi ga instrukser. Så var det tid for klatring. Tau og karabinkroker ble festa trygt og sikkert på hver unge etter hvert som de stod for tur. Noen kjempa med seg selv og sin frykt for høyder de første meterne, mens andre så seg aldri tilbake og forserte hele veggen på et øyeblikk. En fantastisk flott innsats av alle sammen – virkelig imponerende!!! Etter klatringa var det klart for overfart til Burøya. Vi satte oss i bussen igjen, og kjørte ned til Grøtavær Brygge. Der venta båtføreren vår, Trygve fra Grøtavær, med båten sin. 10-12 stk i slengen fikk på seg redningsvester, og entret båten for transport utover. Blikkstille hav gjorde at overfarten gikk uten utfordringer av noe som helst slag. Etter 4 turer var vi alle sammen kommet vel frem. For en fantastisk plass vi kom til!! Ei lita bukt med nydelig sandstrand, flott gress-slette, 2 store ildsteder, lavvoer, kanoer, robåter, kajakker, beachvolleyball-bane og flotte klatre-trær. Rett og slett en perle av et sted!!! Vi fyrte opp bål umiddelbart, og grilla pølser i store mengder. Godt med deilig mat i magen, før vi satte i gang med mere herlig aktivitet. Etter ei flott stund rundt bålet, med Sivert Buss-sjåfør som grillsjef, henta vi frem kanoene. Vi delte oss inn i grupper nå også. Den ene gruppa begynte med kanopadling, den andre gikk innover på øya for å prøve taubru og rappellering mens den tredje gruppa kosa seg med skattejakt i fjæra. Så rullerte vi på stasjonene. Masse flotte flinke unger fikk virkelig utfolde og kose seg. Utallige padleturer ute på bukta ble det på oss voksne. Det var alltid en voksen med i hver kano, og opptil 4 kanoer var på vannet på det meste. Fantastisk flotte forhold for padling, med blikkstille og krystallklart vann. Den kritthvite sanda på havbunnen vistes utrolig godt, og vi så masse kråkeboller og sjøstjerner. I fjæra fant vi også krabber – av en ganske så annen størrelse enn vi er vante til fra fjæra i Ruggevika. Den deilige sanda innbydde til bygging av kanaler og slott, og her var det til tider utrolig mange ivrige hender i virksomhet. Inne på øya fikk ungene nok en gang testa seg på høyde. Ei tau-bru var hengt opp mellom 2 høyder, og ungene skulle balansere over – god sikra med tau til å holde seg i. Ei skikkelig utfordring, både styrkemessig og for balansen. En aldeles super innsats ble lagt ned her også!! Når man har det morsomt, så går tida så altfor fort. Plutselig var det tid for opprydding, pakking av saker og ting, og retur til Grøtavær igjen. Alle mann og alt utstyr i båten, tur for tur, og vips så satt vi i bussen igjen. Alt gikk på skinner! På de 20 små minuttene det tok å kjøre til fergekaia på Lundenes, så var det flere som fikk seg en liten høneblund. For noen så varte denne til godt inn mot byen. Et godt tegn på at ungene har kosa seg, tenker jeg!! Kl 15:55 fra siste mann gått av bussen, og vi tok alle sammen velfortjent helg etter en helt utrolig fantastisk dag. Vil tro at mange sov ganske godt påfølgende natt!

Med dette ønsker vi alle sammen ei fantastisk flott helg, og vel møtt igjen på mandag til nye sprell på Løvåsen.